Cyrkoteka
Osoby

Górska Matylda

    /5

    Artystka cyrku współczesnego, tancerka, aktorka, performerka oraz pedagożka.

    Na scenie występuje od 2010 roku. Zdobywczyni I miejsca (2016 r.) oraz II miejsca (2020 r.) na Wschodnioeuropejskim Konkursie Cyrku Współczesnego Cyrkulacje. Laureatka artystycznych programów rezydencyjnych w Splicie i Puli (Chorwacja).

    Jej główne dyscypliny to hula hoop i fireshow, choć nie są jej obce również różne rodzaje akrobatyki (powietrzna, naziemna, partnerska), kontorsja oraz żonglerka kontaktowa. Gra w spektaklach i teledyskach, tańczy taniec współczesny oraz występuje jako żywy posąg.

    Fascynują ją działania na pograniczu sztuk, lubi eksperymentować z różnymi stylami, łącząc teatr, muzykę na żywo, cyrk i taniec. Poszukuje harmonijnego połączenia ruchu i techniki cyrkowej. Swój charakterystyczny styl i nieszablonowe podejście zawdzięcza unikalnej ścieżce samokształcenia, wypełnionej warsztatami i kursami mistrzowskimi z wielu dziedzin, nie tylko cyrkowych, ale też tanecznych lub teatralnych.

    W czasie swojej kariery występowała i udzielała warsztatów w całej Europie, a także poza nią, m.in. we Francji, Belgii, Austrii, Niemczech, Holandii, Chorwacji, Słowenii, Włoszech, Izraelu. Brała udział w różnorodnych projektach i trasach, jak np. Instant acts against violence and racism (DE/IT), Karawana bez granic (PL) czy Kultura w drodze. Współtworzyła jeden z pierwszych spektakli nowocyrkowych w Polsce: pełnometrażowy spektakl „Miasto, którego nie było” kolektywu Kejos. Jako artystka-freelancerka migruje pomiędzy projektami, trasami i zespołami. Dawała gościnne warsztaty i występowała na galach międzynarodowych konwencji cyrkowych i hula-hopowych: Paryż (FR), Hamburg (DE), Bruksela (BE), Habsheim (FR), Bruneco (IT) oraz Almere (NL), oraz na większości polskich festiwali cyrkowych, jak np. Carnaval Sztukmistrzów, Cyrkopole czy festiwal Enklawa.

    Działa w projektach z zakresu cyrku społecznego (social circus), mających na celu dokonanie pozytywnej zmiany w otaczającej nas rzeczywistości, angażujących grupy zagrożone wykluczeniem i niosące radość i sztukę tam, gdzie jej najbardziej potrzeba. Daje warsztaty dzieciom i młodzieży, pomagając włączyć naukę cyrku w szerszy obraz holistycznego rozwoju jednostki i wzmacniania poczucia własnej wartości oraz sprawczości.

    Prowadzi też zajęcia ruchowe oraz masterclasses dla artystów cyrkowych. Stawia sobie za cel pomaganie uczniom w odnalezieniu głębokiego połączenia z ciałem, umożliwia im poszukiwanie i doświadczanie autentycznego i twórczego ruchu. Podczas warsztatów z artystami cyrkowymi uczy „zapominać” o tym, co już umieją, porzucać utarte ścieżki i schematy oraz na nowo nawiązywać twórczą relację z obiektem, opartą na ciekawości i otwartości na nieznane.

    Uczestniczyła w programach rezydencyjnych za granicą, w czasie których zgłębiała możliwości synergii cyrku z innymi rodzajami sztuki, np. słowem mówionym, beat-boxem, muzyką na żywo, komedią czy bodypercussion.