Teksty
Relacja

Festiwal „Cirkopolis” 2023

26.01.2024
Marta Mądry

„Cirkopolis” to czeski festiwal łączący cyrk współczesny z tańcem, teatrem fizycznym i muzyką, organizowany przez centrum CIRQUEON i Palac Akropolis.

Marta Mądry


Artystka cyrkowa i trenerka. Choreografka, działaczka, pedagożka cyrkowa. Specjalizuje się w manipulacji hula hoop, akrobatyce powietrznej oraz szeroko pojętym ruchu. Założycielka i liderka wrocławskiego Kolektywu „Performatywy”, pomysłodawczyni i organizatorka wrocławskiego Variete. Aktualna reprezentantka Polski w European Juggling Association. Zajmuje się cyrkiem od 2007 roku, występuje od 2011. Występowała i nauczała m.in. w Niemczech, Anglii, Hiszpanii, Włoszech, Czechach, Austrii i Arabii Saudyjskiej. Tłumaczka. Współautorka bloga hooping.pl. Zapalona podróżniczka i mol książkowy.

W 2023 po raz dziesiąty można było obejrzeć w ramach czeskiego festiwalu „Cirkopolis” krajowe oraz zagraniczne produkcje, a także wziąć udział w warsztatach dla twórców i twórczyń. Festiwal ten jest znany również jako wydarzenie środowiskowe wspierające alternatywne, rodzime produkcje, i co roku jest miejscem premier nowych spektakli.

Jednym z zagranicznych gości edycji z 2023 roku był duet w składzie Arno Ferrera oraz Gilles Polet reprezentujący grupę „Un Loup pour l’Homme”. Ich spektakl „Cuir” jest intensywną, fizyczno-emocjonalną konfrontacją dwóch mężczyzn ubranych w skórzane uprzęże, które pozwalają im na wchodzenie w przeróżne relacje fizyczne. Duże amplitudy między gwałtownością czy wręcz brutalnością, zaprezentowane przez rozumiane dosłownie miotanie sobą samym i drugim człowiekiem, przechodzące następnie w czułe ocieranie potu z twarzy drugiego performera stanowiły niezwykle intensywną i płynną mieszankę siły i delikatności. Rozmieszczenie publiki z dwóch stron, naprzeciwko siebie,  wzmacniało skojarzenia z walką gladiatorów. Dwaj mężczyźni manipulujący swoimi ciałami jak narzędziami, eksplorowali wykorzystanie siły w swojej relacji – jednak nie przeciwko sobie, a wspólnie.

Mondram „Sandwritten” czeskiej artystki Lenki Švolíkovej jest próbą eksploracji niestabilności i przemijania. Performerka zdecydowała się na zaangażowanie publiczności od momentu wejścia na salę, przez co od samego początku jasne było, że nie będzie to standardowy spektakl, na którym widz usiądzie na wybranym miejscu i będzie na nim spokojnie siedział do końca. Rzeczywiście, publika została zaangażowana w serię akcji, które spowodowały jej integrację i wzmocniły kolektywne przeżywanie występu. Głównym motywem wizualnym był piasek, który wykorzystano również w instalacjach uruchamianych przez performerkę podczas jej występu na linie pionowej. Dopracowane wizualnie całość tworzyła estetyczny, subtelny obraz.

Ostatnim wydarzeniem festiwalu był komediowy spektakl o historii i teorii żonglerki „Kabinet žonglérských kuriozit” w wykonaniu duetu „Bratři v tricku” w składzie Adam Jarchovský i Václav Jelínek. Podczas tej godzinnej gloryfikacji dziedziny, jaką jest manipulacja obiektem, podjęto próbę definicji żonglerki, wykorzystując w tym celu formę interaktywnego wykładu. Publika miała okazję poznać matematyczny zapis żonglerki oraz dowiedzieć się, że podczas godziny żonglerki można spalić około 280 kalorii – czyli tyle, co podczas gry w badmintona. Aby wyjaśnić zawiłości tej dyscypliny, nawiązywano do gwiazd popkultury, seriali paradokumentalnych, tradycyjnych występów cyrkowych i Gwiezdnych Wojen. Był to idealny spektakl na zakończenie festiwalu i przejście na afterparty.

Na festiwalu można było obejrzeć również duet żonglera i perkusisty „Collectif Petit Travers” (FR) z projektem „S’assurer de ses propres murmures”, gdzie perkusja pełni funkcję serca, a żonglerka jest ciałem, a także laureatkę circusnext 2020-2021 Elenę Zanzu (IT/ES) z występem „EZ” poruszającym tematy wrażliwości, negocjacji i zgody. Malarz-akrobata Jakob Lohmann reprezentujący projekt Grensgeval (BE) z performensem „Plock!” inspirowanym stylem Jacksona Pollocka malował całym swoim ciałem, a Andrea Salustri (IT/GER) w ramach monodoramu „Materia” eksplorował materiał, jakim jest… polistyren. Miejsce miała również wewnętrzna premiera spektaklu „Suitcaseboarding” grupy „Tyhle a kolektiv” (CZ), gdzie motywem przewodnim jest podróż i sytuacje, które znane są wszystkim będącym od czasu do czasu w drodze. W programie znalazła się także instalacja Eliški Brtnickiej (CZ) „Thin Skin”, gdzie wraz z innymi artystami eksplorowała temat (nie)stabilności i możliwości adaptacyjnych za pomocą specjalnego systemu skonstruowanego z długich tyczek, który powstał w wyniku dekonstrukcji jej głównego sprzętu, czyli trapezu.

Strona główna festiwalu: https://www.cirkopolis.cz/

Zobacz podobne

Międzynarodowe seminaria cyrkowe

Seminaria „Cyrk Dzisiaj: Estetyka, Polityka, Technologia”

Wpis zawiera odnośniki do relacji z seminariów i nagrań wybranych referatów.

Mateusz Kownacki
Podsumowanie projektu Sztuka Cyrku. Perspektywy

Sztuka Cyrku. Perspektywy

Relacja z projektu, w ramach którego przeprowadzone zostały seminaria, konkurs oraz badanie etnograficzne, a także…

Mateusz Kownacki
Pejzaż Cyrkowy w Polsce

Pejzaż Cyrkowy w Polsce

Wpis ten zawiera listę ośmiu recenzji spektakli grup cyrku współczesnego działających w Polsce. Recenzje te…

Mateusz Kownacki
Więcej Tekstów