Teksty
Recenzja

Soon Circus Company – Gregarious

07.09.2025
Hanna Ceniak
Foto: Piotr Nykowski

„Sztuka z pełnym wykorzystaniem potencjału” Spektakl Gregarious, prezentowany w ramach festiwalu Inna Bajka, to prawdziwa uczta dla widza. Intensywna, sugestywna, zabawna, a czasami poruszająca. Za przedstawienie odpowiada duet Nilas Kronlid i Manuel Roses, tworzący szwedzko-hiszpańską formację Soon Circus Company. Obaj artyści mają za sobą wieloletnie doświadczenie sceniczne i edukację w renomowanych szkołach cyrku współczesnego, m.in. DOCH w Sztokholmie i Centre National des Arts du Cirque. Wciągają […]

Soon Circus Company – Gregarious

Hanna Ceniak
Foto: Piotr Nykowski

„Sztuka z pełnym wykorzystaniem potencjału”

Spektakl Gregarious, prezentowany w ramach festiwalu Inna Bajka, to prawdziwa uczta dla widza. Intensywna, sugestywna, zabawna, a czasami poruszająca. Za przedstawienie odpowiada duet Nilas Kronlid i Manuel Roses, tworzący szwedzko-hiszpańską formację Soon Circus Company. Obaj artyści mają za sobą wieloletnie doświadczenie sceniczne i edukację w renomowanych szkołach cyrku współczesnego, m.in. DOCH w Sztokholmie i Centre National des Arts du Cirque. Wciągają nas w tajemniczą, osobistą i poniekąd emocjonalną opowieść. Nie brak w niej jednak elementów komediowych.

Soon Circus Company – Gregarious

Dominującym środkiem ekspresji w Gregarious jest ciało. Perfekcyjnie wytrenowane, świadome i kontrolowane. Scenografia jest bardzo minimalistyczna, co powoduje, że cała uwaga skupia się na performerach i tym, co dzieje się pomiędzy nimi. Widzimy każde napięcie mięśnia, każdą wystającą żyłę, każdą spływającą kroplę potu. Choć początkowo niewiele wiadomo o sytuacji na scenie, samo obserwowanie jej rozwoju daje ogromną satysfakcję.

Z czasem akcja się rozwija, choć nadal poruszamy się w sferze domysłów (tak też pozostaje do końca). Brak dłuższych wypowiedzi sprawia, że widz staje się aktywnym interpretatorem wydarzeń. W powietrzu wyczuwa się rywalizację, przyjaźń, współpracę, trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że chodzi o coś więcej. Artyści emanują subtelną erotyczną energią, sugerując, że to nie tylko sportowa konkurencja, ale także opowieść o czymś więcej. 

Soon Circus Company – Gregarious

Do tej niedopowiedzianej fabularnie historii dołączają zapierające dech w piersiach akrobacje. Są one perfekcyjnie wykonane i przepełnione dramaturgią. Każdy skok, każdy balans ciała niesie za sobą napięcie: Czy wszystko się uda? Czy nikt nie upadnie? Czy to w ogóle jest bezpieczne? Akrobacje w spektaklu nie są bowiem popisem dla popisu, każda z nich ma swoją funkcję w budowaniu napięcia, relacji i znaczenia. Partnerowanie, przerzuty, utrzymania równowagi i figury wymagające absolutnego zaufania stają się metaforą współzależności, zależności i ryzyka wpisanego w bliskość. Po każdej udanej sekwencji widownia reaguje burzą braw, a wraz z nią przychodzi ulga i czysta satysfakcja z uczestnictwa w czymś wyjątkowym.

Osobiście bardzo doceniam otwartość interpretacyjną spektaklu. Ograniczenie tekstu nie jest równoznaczne z brakiem treści wręcz przeciwnie, to zaproszenie dla widza, by sam budował znaczenia.

Soon Circus Company – Gregarious

Gregarious nie jest ani klasycznym pokazem cyrkowym, ani tradycyjnym spektaklem teatralnym. To precyzyjnie poprowadzona opowieść, która, choć pełna niedopowiedzeń, daje poczucie kompletności. Z jednej strony można odnieść wrażenie, że wielu rzeczy się nie mówi wprost, z drugiej, że widz otrzymuje wszystko, czego potrzebuje, by zostać poprowadzonym przez historię do końca.

W moim odczuciu to spektakl o przełamywaniu barier, zarówno tych fizycznych, jak i psychicznych. To także próba pokonania granicy między teatrem a cyrkiem, między opowieścią a widowiskiem, między cielesnością a emocją. Gregarious to sztuka, która w pełni wykorzystuje potencjał swoich twórców i środków wyrazu oraz zaprasza widza do głębokiego współodczuwania.

 

Zobacz podobne

Sztuka Cyrkowa. Poeta w cyrku

SZTUKA CYRKOWA. Poeta w cyrku

Artykuł opublikowany dzięki uprzejmości portalu Kultura Enter (kulturaenter.pl), gdzie ukazał się w lipcu 2025

Ivan Davydenko
recenzja w koloże

Rzucając, Chwytając, Pytając

Do głowy ciśnie się obserwacja, że my wszyscy jesteśmy obiektami żonglerskimi, które przemieszczają się w…

Marta Mądry
Recenzja 9.811

Opowiem Inną, Dziwniejszą Historię

„9.811” jest jedną z najciekawszych prób przełożenia na scenę prozy Gombrowicza w nowym polskim teatrze.…

dr Grzegorz Kondrasiuk
Więcej Tekstów