Teksty

Adam Banach
29.03.2024

Rozpoczynając pisanie tej pracy nie spodziewałem się odnaleźć tak wielu i tak jednoznacznych podobieństw między cyrkiem i pantomimą. Prowadząc badania historyczne zauważyłem, że ich losy splatają się wzajemnie od stuleci.

Amanda Gatewood
22.03.2024

Moim celem jest, by grafika Nowoczesnych Sztuk Cyrkowych stanowiła inspirację do nowych spostrzeżeń, dyskusji i debat w społeczności cyrkowej.

Mateusz Kownacki
14.03.2024

Cieszy, że dostrzeżony i doceniony został kulturowy potencjał sztuki cyrkowej. Tym bardziej, że z powodzeniem realizować może ona programowe zamierzenia konkursu, poszukującego propozycji wzmacniających poczucie wspólnoty i integracji.

Mateusz Kownacki
08.03.2024

To krótkie studium stanowi przyczynek do badań nad związkiem pomiędzy formą i treścią cyrkowych widowisk a dominującymi na przestrzeni dziejów poglądami i ideami.

Adam Banach
01.03.2024

O ile cyrk i pantomima splatały się w Średniowieczu w przedstawieniach trup wędrownych, tak od połowy XVIII wieku zaczyna się ich instytucjonalizacja, a więzi je łączące zacieśniają się.

Marta Połeć
23.02.2024

Ogromnym walorem publikacji jest jej wymiar popularnonaukowy – oparta jest ona na źródłach bibliograficznych oraz badaniach własnych, a jednocześnie efekty analiz podane są przystępnym językiem (…)

Sabina Drąg
16.02.2024

Klaunada jest zawsze tam, gdzie społeczeństwo, przechodzi wraz z nim przez kolejne etapy rozwoju oraz związane z nimi liczne przekształcenia. Z jednej strony dopasowuje się do odbiorcy, a z drugiej zmusza go do myślenia, do odwrócenia utrwalonych przezeń schematów.

Mateusz Kownacki
09.02.2024

Autorzy formułują swoje twierdzenia ze ściśle określonych pozycji polityczno-filozoficznych. Fakt ten nie jest bez znaczenia dla przebiegu przeprowadzanych analiz (…)

Adam Banach
02.02.2024

Ze względu na zachowane źródła, dzieje cyrku i pantomimy na Starym Kontynencie stanowią swego rodzaju kontinuum i pozostają ze sobą w relacji (…)

Marta Mądry
26.01.2024

„Cirkopolis” to czeski festiwal łączący cyrk współczesny z tańcem, teatrem fizycznym i muzyką, organizowany przez centrum CIRQUEON i Palac Akropolis.

Sabina Drąg
19.01.2024

Kejos jest jednym z tych polskich kolektywów nowocyrkowych, który swoim działaniem świadomie i z premedytacją używa odniesień do teatru i jego narzędzi. Nie buduje swojej definicji poprzez kontestacje, ale rozszerza ją, włączając kolejne metody i praktyki.

Adam Banach
12.01.2024

Różnica między cyrkiem a pantomimą jest znaczna. Mimo że obie sztuki korzystają z medium ludzkiego ciała, w cyrku ma ono charakter bardziej widowiskowy (…)

Marta Mądry
05.01.2024

Niektórzy na hula kręcą, inni nimi żonglują, jeszcze inni manipulują lub wykorzystują jako dodatek do tańca. A jak się to wszystko zaczęło?

Sabina Drąg, Bartek Kulas
05.01.2024

(…) większość aktorów spontanicznie opowiadała mi o swoich dziecięcych doświadczeniach związanych z cyrkiem. Cyrk od razu uruchamiał przestrzenie twórcze, często rozpalał rozmowy dotyczące tego jakie możliwości daje im ten świat.

Mateusz Kownacki
29.12.2023

(…) mamy nadzieję, że inicjatywa stworzenia portalu przyczyni się do wprowadzenia niezbędnych zmian systemowych w naszym kraju, które dostrzegą wartość cyrku i wesprą jego rozwój.

Joanna Reczek-Szwed, Jakub Szwed
29.12.2023

Jedną z najważniejszych zalet treningu nowocyrkowego jest to, że wspiera rozwój ważnych, a często deficytowych w naszych społeczeństwach kompetencji: wzajemnej pomocy, szacunku i zaufania.